Bangkok ünnepel
2006. június 11. írta: Bangkok Charlie

Bangkok ünnepel

Diadalív, vagy büszkeség kapu? Mindenesetre alkalmi építmény, nem mindennapi látvány.
A mosoly országa még a szokásos átlagnál is mosolygósabb ezekben a napokban. A thaiok boldogan ünneplik, hogy királyuk, IX. Ráma 60 éve uralkodik – mellesleg ezzel jelenleg a világcsúcstartó, ő a földön a leghosszabb ideje trónon lévő koronás fő. Külföldieknek, turistáknak nehéz megmagyarázni, itt élve már könnyebb megérteni, miért is szeretik annyira a thaiok a királyukat, milyen bensőséges kapcsolat fűzi össze az uralkodót és népét s miért számít a lehető legnagyobb udvariatlanságnak, ha egy jöttment farang kritizálni meri a királyt és a mindenhol látható fényképek kapcsán netán személyi kultuszt emlegetne. Másfajta dimenzióban léteznek itt a dolgok, mint ahogy egy k-európai agy megszokhatta. Bevallom, néha irigykedem, hogyan tudnak a thaiok olyan felhőtlenül és felszabadultan ünnepelni, sárga trikót viselni, mosolyogni mindenkire, megmutatva, milyen a jó értelemben vett nacionalizmus.
 
Most pedig jónehány fotó következik!
 
A bangkoki utcák kiürültek az elmúlt napokban. No nem az emberek tűntek el, hanem a megszokott utcai árusok, ahogy hallottam, június 15. után visszatérhetnek. Nem igazán látom a rendelkezés okát, szerintem a bangkoki utcai bazár szerves része a városképnek, sem a helyieket, sem a turistákat nem zavarják, sőt.
 
A centralword átíépítés alatt, de a királyi poszter nem hiányozhat.Emlékkönyv a Gaysorn Plazaban.
Az áruházak és a középületek nemes versengésben kezdtek az ünneplés előtt, ki tudja nagyobb méretben és nagyobb méretben kitenni a király képét és ünnepi jókívánságait. Az egykori World Trade Center, melyet az amerikai események után okosan centralwordre kereszteltek át, jelenleg hatalmas átépítés alatt áll, az építkezés miatti felfordulás miatt sem hiányozhat azonban a királyi poszter. A belvárosban a nagyobb szállodákban és az igazán előkelő bevásárlóközpontokban külön emlékkönyveket helyeztek el, ahová a thaiok és a turisták írhatják be a jókívánságaikat. Kihasználtam az alkalmat, a sok thai és angol nyelvű bejegyzés mellett magyarul kívántam az alkalomnak megfelelően jó egészséget és hosszú életet. Kíváncsi vagyok, megérti-e valaki majd a királyi adminisztráció munkatársai közül.
 
Skytrain ünnep idején
Elvégeztem a expatok számára kötelező sárga trikós tesztet is. Pénteken egész nap a belvárosban volt dolgom, felhúztam a királyi címerrel díszített hivatalos pólómat, az eredmény szenzációs volt. A thaiok többsége széles mosollyal díjazta igyekezetemet, örültek a farangnak, aki tiszteletet igyekszik mutatni országuk és kultúrájuk iránt. A butikokban lévő eladó lányok, akik korábban észre sem vettek, elismerő pillantásokkal és "nice" megjegyzésekkel kommentálták az eseményt. A negatív oldalon mindössze néhány turista maradt, akik nem igazán értik a sárga trikós felhajtás okát. Nem baj.
 
Az árusok sem hiányozhatnak az ünnepekről, lehet a lottóknál a szerencseszámok után kutatni, vagy éppen királyi fotókat vásárolni, ezeken a képeken éppen buddhista szerzetesként látható az későbbi uralkodó.
 
A Sanam Luangot és környékét lezárták, pénteken egész nap és este itt zajlottak az események. Nem túlzás a szám, több millióan jöttek el ide, az esti díszkivilágításra korábban azt mondtam, hogy karácsonyi lesz, hát az új alkalomra épített diadalívekre emlékeztető, elképesztő gazdagsággal díszített kapukat és milliónyi lámpával felékszerezett fasorokat látva azt kell mondanom, ha valakinek a karácsonyi Andrássy út ugrik be, akkor azt szorozza be tízzel.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Füles 2006.06.11. 16:55:45

nagyon jó képek, örülök nekik :-) én nem bírok ilyeneket fényképezni.
kis pontosítás: már király volt a király, mikor belépett szerzetesnek, nem később lett uralkodó.

[HUN]AK47® 2006.06.11. 21:33:25

Ők legalább tisztelik. Meg is van rá az okuk, hogy tiszteljék. A Kelet-Európai személyi kultuszt úgy erőltették a népre, de ők ott Thaiföldön azért teszik mert nagyra értekelik a királyukat, ami becsülendő dolog. De más alkotmányos monarchiákban is nagy ünnepségeket csapnak az uralkodójuk születésnapján, uralkodási évfodulóján.

msn-en beszélgetek egy lánnyal aki odavalósi és ővele épp beszéltünk erről, hogy nagy ünnepség volt, és hogy ők is mind sárga pólóban voltak az ismerőseivel én meg mondtam neki hogy sejtettem mert olvastam ezen az oldalon hogy az a király uralkodási évfordulóján az ünnepi viselet.

Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2006.06.12. 04:51:54

Füles: Köszi szépen, de én nem voltam annyira elégedett a képeimmel. Szerettem volna az éjszakai eseményekről több képet, próbáltam fotózni a kivilágított sugárutat, de túl nagy falat volt a kis gépemnek (meg a tudásomnak). A szerzetességet javítottam. Ahogy emlékszem, elég kalandos volt a trónra kerülése, ezért is keverhetem, hogy mi volt előbb.

Füles 2006.06.12. 16:35:55

én is az éjszakai képekkel szenvedek, vakuval rossz, anélkül meg pláne :-( a sugárutat legalább el tudom képzelni, voltam Bangkokban egyszer december ötödikén :-) fantasztikus tényleg.
süti beállítások módosítása