A nagy bangkoki motorshow-n a kellékeket áruló sátorban bukkantam egy strandra, melyen a meglehetősen visszafogott hostess jelenlét ellenére igen nagy volt az érdeklődés. Behajoltam én is a tömegbe, hogy meghallgassam a magyarázatot, melyre mindenki kiváncsi volt. A helyszínen lévő plakátok thai nyelven nem kevesebbet ígértek, mint hogy aki megveszi ezt a szerkezetet és beépíti, az akár 40 %-os üzemanyag megtakarítást is el tud érni. Csodaszerekről hallottam már többször, de ez a szerkezet állítólag Thaiföldön készül és működik, bizonyítékként be is volt szerelve kismotortól teherautóig mindenféle járműbe.
A lényeg és az elv az első fényképen látható, a miniszoknyás thai fizikuslányok szerint a fényes krómtartályokban lévő vízet elektrolízissel bontják, majd a felszabaduló hidrogént keverik az üzemanyaghoz, így jön a pofonegyszerű megtakarítás. Vízhajtású benzinmotor. Mivel Bangkok Charlie nem 14 éves és nem igazán megy hercegszámba, így elég szkeptikus a mesékkel kapcsolatban. Mindenesetre, ahogy az interneten utána néztem, valóban léteznek ilyen technikák, bár jobbára házilag, befőttes üvegből barkácsolt szerkezeteket láttam a fotókon. Ezt itt, a thai autóvásáron látható darabot pedig állítólag már sorozatban gyártják. A standon bemutattak néhány kismotort, amelynél már működött a vízerőmű. Bevallom, a kívülre kendácsolt krómbuborék elég bénán nézett ki. De hát nem is a motorkerékpároknál fontos a fogyasztáscsökkentés, hanem mondjuk a személyautóknál, pickupoknál, vagy éppen teherautóknál. Az utolsó képeken szereplő sárga pickupnál pedig már sikerült ízlésesen elrejteni a szerkezetet, ha valaki nem találja a képen, akkor elárulom, a hűtőrács mögött keresse a fényes pontokat.
Mindenesetre szívsen várom a közönség segítségét, szkeptikusok és kísérleti fizikusok tapasztalatait egyaránt!
Sequoyah 2009.04.08. 11:22:08
És vajon a víz bontása (elektrolízis, H2O -> H + 2*O) mennyi energiát igényel a hidrogén égetésével (H + 2*O -> H2O) nyert energiához képest? (segítség: energiamegmaradás törvénye)
gabranek 2009.04.08. 11:28:35
totalcar.hu/magazin/technika/vizauto/?main&rnd=75
állítólag macerás és nem hatékony.
Comment_Elek 2009.04.08. 11:32:17
Nem arról van szó, hogy árammal vizet bontunk, aztán elégetjük, és az égéshővel motort hajtunk+áramot termelünk, amivel ismét vizet bontunk, plusz indekszelünk.... nem nem...
Állítólag a H elégve vízgőzzé alakul, namost ez a vízgőz a robbanótérben növeli a robbanás craftját. És lesz öröm és bódógtág.
Aztán hiszem ha látom persze.
Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2009.04.08. 11:34:33
Gasztonyi_Ádám 2009.04.08. 11:37:23
akkor egyszerűbb lenne sima vizet bepermetezni, minden hókusz-pókusz nélkül.
sztem fotosop
heliox 2009.04.08. 11:40:02
holas 2009.04.08. 11:41:24
Másrészt nem a vízgőz növeli a kraftot, hanem a robbanás energiája, amiből felesleges hő is lesz.
Mivel hatásfok is létezik, ami belsőégésű motoroknál asszem 30% közül van, ez azt jelenti, hogy annak az energiának, amit a hidrogén előállítására használtunk csak kb 20%-át kapjuk vissza.
További problémákat vet fel, hogy a víz a motortérben és a kipufogórendszerben korróziót okoz...
Torgyán úr szavaival élve:
Azt tudnám mondani, hogy természetesen ez így ebben a formában nem igaz...
holas 2009.04.08. 11:43:46
valamennyi plusz energia még kerül a rendszerbe, ami a számokat javíthatja, de nem úgy, hogy majdnem a felére esik a fogyasztás.
misterx 2009.04.08. 11:56:18
Az ötlet jól hangzik: a tengelyen leadott mechanikai munka egy része a generátoron/dinamón árammá alakul, ez vizet bont, és a hidrogén égésével a hengerben vízgőz/gáz körfolyamat játszódik le, nagyobb teljesítménnyel, esetleg jobb hatásfokkal. Igen ám, DE A MOTOR VILLAMOS HATÁSFOKA CSAK 25-30%, így mindenképpen veszítünk az üzleten. (Gyk: Carnot hatsfok!) Mármint mi veszítünk, ha megvesszük a ketyerét, a gyártó meg az eladó persze jól jár...
andreasue (törölt) 2009.04.08. 11:59:51
Egyre gyakrabban olvasok ilyeneket, diplomás emberektől is. Nálunk körmöst osztottak ezért, általánosban.
Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2009.04.08. 12:01:46
Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2009.04.08. 12:04:24
Új Nick 2009.04.08. 12:15:00
sanyix 2009.04.08. 12:15:08
Új Nick 2009.04.08. 12:16:05
Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2009.04.08. 12:18:43
Nick Leeson 2009.04.08. 12:32:28
Vélemény?
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.08. 12:33:53
konteo.blog.hu/2009/01/24/hajsza_az_energia_utan
De az is lehet, hogy itt a nagy áttörés - a thai lányok a szexmasszázson kívül végre másban is domborítanak... Ha ugyanolyan jók fizikában is, mint altesti munkában, eljött a kánaán!
misterx 2009.04.08. 12:36:42
Átvitel honvéd 2009.04.08. 12:37:43
Élből elutasítani nem tudom. A belső égésű motor folyamatai rendesen nemlineárisak. Ha hidrogén + oxigén keverékével dúsítod a normál benzin+levegő keveréket, kb. akármi megtörténhet.
Az energiamegmaradás akkor sérülne, ha összességében 100% v. afeletti hatásfokot próbálnánk elérni; de itt, ugye, mindenféle hókuszpókusszal együtt is jócskán alatta (...jócskán a fele alatt, de az olyan randán hangzana) vagyunk.
Átvitel honvéd 2009.04.08. 12:39:51
vizsla_barat 2009.04.08. 12:48:11
a vicc az egeszben,hogy mar a ford is ilyen marhasagon dolgozik, 42 mpg-t igernek,mikozben a ford focus 1.6-os dizel 56-ot tud.
Orcsány_Virenc 2009.04.08. 12:49:43
Nick Leeson 2009.04.08. 12:50:02
amatőr 2009.04.08. 12:59:40
Más: a kipfogórendszer korróziójáról: nem csak a hidrogén ég el vízzé, hanem a benzin is. A pentán, oktán, heptán, és még a fene tudja hányféle összetevő, amit egyszerűen csak benzinnek nevezünk, szénből és hidrogénből áll, elégésekor vízgőz és széndioxide keletkezik. A korrózióért többek között a benzinben maradt minimális (milliomodrészekben mérhető) kén szennyeződésből keletkező kénsav a felelős.
ecpec 2009.04.08. 13:02:29
A totalcaros cikkben is leirjak - nem mintha az lenne a mertekado tudomanyos publikaciok etalonja -, h muxik a cucc, csak a nagy autogyarak szarnak bele, egyelore. Most a takarekossag miatt meg foleg nem fogjak belerakni.
dr Justice 2009.04.08. 13:11:23
Hangsulyozom: elvi lehetosegrol beszelek. Aztan vagy igaz, vagy nem.
dr Justice 2009.04.08. 13:16:27
Zsola777 2009.04.08. 13:25:42
Mellesleg a víz nem csak az égés hőmérsékletét csökkenti, de javítja az oktánszámot (a keverék kopressziótűtését), tehát nem fog kopogni (robbanással égni) a motor nagy terheléseknél.
Ezzel nagyobb teljesítmény kihozható a motorból, ami azonos vezetés mellett megtakarítást jelent.
Vízbefecskendezés meg már régóta létezik, ebben megint nincs újdonság.
Állandóan változó 2009.04.08. 13:32:13
Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2009.04.08. 13:33:48
Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2009.04.08. 13:35:11
Kopi3.14 2009.04.08. 13:35:11
A motorral bontsunk vizet, majd a hidrogént égessük el: a vízbontás hatásfoka irtó rossz, kb 40-60% között van. Ezután még akkor a keletkező hidrogént össze kell gyűjteni, és megfelelő nyomáson bejuttatni a hengerbe. Kellő mennyiséget. Na ez nem fog működni az elektrolízis sebessége miatt, plusz a gépjárművön rendelkezésre álló hely miatt.
N2O2 adagolása a motorba- javítja a motor teljesítményét két okból kifolyólag: a térfogatarányos oxigén mennyisége nagyobb a sima levegő oxigén arányánál, így adott mennyiséggel több benzin égethető el. Emellett hűti a motort, a töltési fok javul, megitn pár % plusz teljesítményt kapunk.
@amatőr: vagy akár romolhat is, ha az égési csúcsnyomás túl hamar alakul ki. Annak a felső holtpont után kell kialakulnia, korábban erősen fojtja a motort.
FÉkenergia visszatáplálás, plusz KERS: igen, létezik. A KERS jellemzően most elektromos, a Williamsé mechanikus, kvázi lendkerék jellegű. A rekuperáció pedig jelentős veszteségekkel bír még. :(
Az autóipar pedig nem lustaságból nem alkalmazza, hanem mert a kedves vevő nem hajlandó megfizetni azt a minimális pluszt, amit jelenleg adnak ezek a rendszerek.
@Új Nick: jelenleg a motor veszteséghőjéből, a körfolyamat veszteségeiből energiát nem tudunk megspórolni, csakis a mechanikai munkából tudunk lecsippenteni.
h4z4rd 2009.04.08. 13:56:12
Volt ilyen kis hazánkban, remekül működött is egy darabig. Stílszerűen Aqua-spricc Kft. volt, ha jól emlékszem. :)
Nem mellesleg a rallyban is használják a vízbefecskendezést a szívócsőbe, de ha jól tudom, a szerepe itt inkább a keverék hűtésében és az ezáltal létrejövő térfogatcsökkentésben van.
pallerr 2009.04.08. 14:08:18
Vanek B. Eduard 2009.04.08. 14:13:12
Zsola777 2009.04.08. 14:15:46
nlaco 2009.04.08. 14:53:36
www.burn-r.vic.hu
vizsla_barat 2009.04.08. 15:24:54
C8H18+ 12.5O2=8CO2+9H2O
H2+0.5O2=H2O
Szoval ha 1 mol H2 fel mol oxigennek felel meg. Ez a fel egysegnyi O2 0.04 mol szenhidrogent helyettesit. Tehat eleg sok H2-t kell benyomni ahhoz,hogy a l-szenzor ezt erzekelje plusz uzemanyagkent.
Ha valaki ad konkret adatokat,vegigszamolom. Tomegaram: levego, benzin, leadott elektromos teljesitmeny az elektrolizalo cellaban. Ennyi kell.