Monorail Pattayán
2011. január 30. írta: Bangkok Charlie

Monorail Pattayán

Úgy tűnik, hogy Pattayán nem viccelt a polgármester, aki 2008-ban többek között a monorail ötletével kampányolt – sikeresen -, nemrég pedig arról tartottak sajtótájékoztatót, hogy akár 2014-ben felbukkanhat a pattayai utcák fölött az új egysínű vasút. Mondhatni amúgy, hogy kitört Thaiföldön a monorail láz, mert az utóbbi 2-3 évben a bangkoki polgármester is többször említette, hogy szeretne ilyet, nem is egyről, legalább 6 vonalról volt szó hosszabb távon, amit hát hogy is mondjam, elég grandiózus terv. Lehet,  megirigyelték a szomszédos Malajzia fővárosában, Kuala Lumpurban közlekedő monorail népszerűségét, ki tudja. Thaiföldön inkább azzal érvelnek, hogy jóval könnyebb és gyorsabb ilyet építeni, mint skytraint.

Könnyen lehet azonban, hogy Pattaya lesz az első város Thaiföldön, ahol az egysínű magasvasút felbukkan. Úgy tervezik, az idei esztendő vége előtt belevágnak az építkezésbe, a teljes megvalósításhoz pedig elegendő három esztendő. Természetesen Pattaya sem marad el tervekben a bangkoki nyilatkozatok mögött, szó volt itt két vonalról, de jelenleg egyről beszélnek igazán komolyan. Az útvonal az alábbi térképen látható. A városháza közeléből indul, a 2nd road fölött halad végig, majd egy szép nagy kanyarral a Walking street végéhez, egészen pontosan a kikötőhöz érkezik.

A vonal hossza 6.5 km, s úgy becsülik 6-8 milliárd baht elég a projektre (1 baht jelenleg 6.5 forint, azaz nagyon durván olyan 40-50 milliárd forint körüli összegről van szó.) Bangkok Charlie bevallja őszintén, hogy bár nincs híján a fantáziának, őszintén szólva nehezen tudta elképzelni, miként fest majd a monorail a jelenleg leginkább songthaew-kal és motorosokkal zsúfolt 2nd road felett. Szerencsére elkészültek időközben a látványtervek, íme:

Aki már járt Pattayán, minden bizonnyal felkapja a fejét a képekre, mert ugye ez merőben más látvány, mint amit megszokhatott. Az utóbbi tíz évben extra sebességgel gyarapodott a Pattaya, bár hivatalosan csak mindössze 110.000 ezer lakosa van a városnak – ennyi a hivatalos, lakcímmel bejelentett helyi lakos -, azonban évente 6 millió turista érkezik. A dolgozókkal és a vendégekkel együtt pedig úgy szoktak számolni, hogy az átlagos népesség 600.000 fő körül mozog általában. Mindennapos probléma ma már a közlekedés, esténként megbénul a Beach Road, gyakorlatilag végig állnak és araszolnak a helyi songthaew taxik. De nem jobb a helyzet a többi úton sem a kicsiny belvárosban. Ezért is mondja a polgármester, hogy kell a monorail, naponta legalább 20.000 utassal számolnak. Ráadásul szerint ez a különlegesség, a magasvasút újabb vonzerőt jelent majd a turisták számára.

 

Afternoon relax

Hello Girls

...and finally: KO

Pattaya Beach - nightlife under palm trees

Természetesen akadnak szép számmal ellenzők is. Helyiek egy csoportja már több alkalommal tüntetett a monorail ellen, mondván Pattaya nem nagyváros, ahol ilyen csúfságokkal kellene elrontani a hangulatos látképet, továbbá sokkal fontosabb dolgokra is lehetne költeni azt a rengeteg pénzt. Tényleg kérdéses hová vezet ez az erőteljes urbanizáció. Az egykori halászfalu már csak a katalógusok mondataiban szerepel, jelenleg Pattaya elsőszámú vonzereje az éjszakai élet, a rengeteg bár és ott a gyors& könnyű kalandokra váró thai leányok, – a beachért nem érdemes ezt a célpontot Thaiföldön betervezni -, azonban az utóbbi években egymás után bújtak ki a földből a 30-40 emeletes 4-5 csillagos hotelek, na meg természetesen a lakások százait, vagy inkább apartmanok ezreit kínáló condominiumok.

*

Elindult Bangkok Charlie facebook oldala. Ha valaki friss híreket, többet és jobbat szeretne, nem elég a blog, akkor erősen javasolt a like-olás. Lehet ott is kommentelni, reagálni, sőt, képeket, beszámolókat is küldeni akár.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benbe · http://www.benbe.hu 2011.01.30. 16:36:07

Egy hagyományos villamos szebb lenne, ráadásul a kapacitását is könnyebb lenne bővíteni. Ahogy elnézem, ezek a megállóhosszok nem indokolják ennek a rengeteg pénznek az elköltését...

szkepi 2011.01.30. 17:10:37

szerintem 10THBért a tukktukk pont jó. inkább a csatornázásra, a jom tiemi trapaja roadra kellene fókuszálni. felseleges a monorail.

Westfield · http://www.budapestbangkokbrisbane.blog.hu 2011.01.30. 17:31:46

nekem már Kuala Lumpurban is felesleges presztízs beruházásnak tűnt, mert lehet hogy valamivel olcsóbb megépíteni mint a BTS-t, na de a kapacitása is sokkal kisebb (t.i. a szerelvények szűkek)

a sárga trikóban te nézel a kamerába Charlie? :)

Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2011.01.30. 17:37:58

@Benbe: Nem férne el ott a villamos, az több helyet igényel, mint a magasvasút.

@Westfield: Miért, nem jó a tetkóm? :) Kuala Lumpurban csúcsidőben elég kemény a monorail, ahogy meg van tömve, na meg biztonsági őrök fogják vissza a beszállni akaró tömeget néhány állomáson.

mernokbazis.hu · http://www.mernokbazis.hu/ 2011.01.30. 20:01:56

Hihetetlen sebességgel növekszik a kötött pályás közlekedés fejlesztése Ázsiában. Shanghai-i Trans Rapid, rekorder sebességű vasút www.mernokbazis.hu/cikkek/zakatol-a-vonat-kinaban

Greenternet 2011.02.01. 14:20:54

Hat ha olyan gyorsan fogjak epiteni mint a 2nd road uj szakaszat akkor talan a dedunokaink mar utazhatnak majd a probajaraton.Amugy meg nem hinnem hogy a monorail lenne a legfontosabb amit pattayan meg kene oldani.A csatornazas, a jarda nelkuli jarhatatlan utak, a tisztasag mind fontosabb szerintem.A legszebb amikor azt a keves jardat is elfoglaljak az arusok.Pattayan csak libasorban lehet kozlekedni.Amikor nem egyedul setalgattam neha mar az idegbaj kerulgetett.
De ha mar monorail akkor szerintem a korpalya megoldas sokkal jobb mint a ket vegallomas kozotti vonal.Lasd sydney:) Mondjuk a bali hai vegallomas helyett mehetne jomtien ig es vissza a sukhumvit rd on vagy a 3rd road-on.Ezert a 4-5 megalloert szerintem felesleges szetkurni az amugy is szetesett varost:)
Sajnos mar pattaya se a regi:(

Westfield · http://www.budapestbangkokbrisbane.blog.hu 2011.02.07. 22:16:53

@Bangkok Charlie: de, a tetkód egyedi :))

egyébként meg csuklósbuszt Pattayára! :)

ja és augusztusra ígérik a Sukhumvit vonal hosszabbítást is, kíváncsi leszek rá
süti beállítások módosítása