Reptéri gyorsvasút éles üzemben
2010. augusztus 26. írta: Bangkok Charlie

Reptéri gyorsvasút éles üzemben

Hosszú csúszás és megannyi kitűzött és törölt dátum után a héten, egészen pontosan augusztus 23-án elindult Bangkokban a reptéri gyorsvasút éles üzeme. Korábban már jártak naponta a vonatok délelőtt és délután, így a turisták helyett főleg a reptéri munkába járó eszköze volt a gyorsvasút. Mostantól azonban a turisták is számolhatnak vele, vitathatatlanul a leggyorsabb és legolcsóbb eszköz Bangkok belvárosába bejutni a Suvarnabhumi reptérről. Főleg azért, mert az éles üzemben 2011 január 1-ig kedvezményes tarifák élnek: a minden állomáson megálló City Line díja mindössze 15 THB, a Makkasan állomás és a reptér között ingázó Express pedig 100 THB, ez később januártól várhatóan 150 bahtra fog emelkedni. A vonatok reggel 6 és éjfél között járnak, a City Line kocsik 15 percenként, az Express szerelvények pedig 30 percenként. Ez tényleg elég sűrű. Az Express menetideje amúgy 15 perc a város és a reptér között. A vonatok 160 km-es sebességre képesek, ezzel az airport link – ez a hivatalos elnevezése - Thaiföld leggyorsabb vasúti vonala.

Nincsen még teljesen kész amúgy, így az Express végállomásán, a Makkasan City Terminálon nem működik még a checkin rendszer, előre láthatólag ezzel az év végére végeznek. Több összeköttetés is hiányzik még, így például a metróállomáshoz direktben vezető felüljáró, ez talán jövőre készül el. A vonat végállomása közvetlen a Phaya Thai skytrain megálló mellett van, a következő fotót néhány hónapja a próbaüzem idején készítettem. Az airport link állomásáról fotóztam, szemben a skytrain látható – figyelmesebbek pedig észrevehetik, hogy bár egy szintben van a skytrain és a reptéri gyorsvasút terasza, azonban van ott egy néhány méteres lyuk. Vagyis nem lehet közvetlenül áthúzni a gurulós bőröndöt mondjuk a skytrainhez, le kell menni az utcára, majd mozgólépcsővel fel a skytrainhez.

A napokban nem jártam arra, de fogadni mernék, hogy ez az összeköttetés sem történt meg. Ahogyan kombinált jegy sincsen, s egyelőre nem is lesz, amivel egyszerre lehetne használni a skytraint és a gyorsvasútat. Sokszor az ilyen logikus és egyszerű dolgokat az akasztja meg, hogy Bangkokban gyakorlatilag az összes közlekedési ágnak más és más cég a tulajdonosa. Egy cég a metró, másik a skytrain, harmadik a reptéri gyorsvasút. Ez utóbbi jelenleg a thai államvasúté, de már dolgoznak azon, hogy csináljanak rá egy leányvállalatot. S hogy még tisztább legyen a helyzet: az összes cég állami.

De ne legyünk elégedetlenek, jó ez a gyorsvasút, biztosan sokan fogják használni. Az illetékes miniszter amúgy elég merész volt, legalább napi 50.000 ezer utast és napi 1 millió baht bevételt emlegetett. Amúgy az tény, hogy nemcsak reptérre induló és érkező embereknek érdekes a gyorsvasút, hanem azokban a külvárosokban is, amelyeket érint a vonal, s arra eddig semmiféle gyors belvárosba jutási eszköz nem volt. Se skytrain, se metró.

A reptéri gyorsvasútat korábban Bangkok Charlie már tesztelte, itt olvasható minden hasznos tudnivaló. A teljes galéria pedig itt. Bemásolom ide a Richard Barrow által készített Google Maps térképet is, melyen lehet tanulmányozni, hogy merre vannak az állomások, s onnan miként lehet eljutni a kedvenc hotelekhez.

Ha valaki próbálta már a reptéri gyorsvasutat, kommenteljen bátran a tapasztalatairól.

UPDATE (2010.08.30): Szerencsére nem lett igazam, a fenti fotó nem aktuális. Elkészült az airport link végállomását és a skytraint összekötő szakasz, így nagyon kényelmesen át lehet sétálni.


Bangkok's Airport Rail Link Stations nagyobb térképen való megjelenítése

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kbellfan · http://rkbc.blog.hu 2010.08.26. 19:37:53

a thavisa.com-on elegge lehuztak hogy a szerelvenyek nem ujnak neznek ki, a staff lezeng ossze vissza etc etc. esetleg ha jarsz arra ujra adhatnal egy ujabb velemenyt :)

neurotikk! (törölt) 2010.08.26. 20:23:49

Lehet hogy nehez rangatni a csomagot, mint Ferihegy 1-nel (mondjuk ott nem kell ha megfelel a zart femdoboz, atforrosodo, lassu, hugyszagu lift), de legalabb van gyorsvasut.

Morci úr · http://suttyok-ket-kereken.blog.hu 2010.08.26. 22:22:20

Az ottani taxis hiénákhoz és az azokra ráépülő staffhoz képest ez még mindig egy csodás felüdülés.

huvosvadasz · http://huvosvadasz.blog.hu 2010.08.26. 22:26:24

Na ezzel végre teljesen kicsinálják a reptéri taxis hiánákat.

Morci úr · http://suttyok-ket-kereken.blog.hu 2010.08.26. 22:26:59

150 Bath?

Király! :)

Ezret megspórolok a télen remélem. :)

Westfield · http://www.budapestbangkokbrisbane.blog.hu 2010.08.27. 00:16:04

a taxi tarifák nagyon változóak, reptérről külföldiként 500 BHT, helyiként 200 BHT. Én márciusban a városból 160 BHTért mentem ki Suwarnabumira, szerintem eléggé egyszeri eset volt.

Magnat 2010.08.27. 01:17:44

Nagy ügy! Ott 15 perc az út, itt 20. Ott reggel 6-tól éjfélig, itt reggel 4-től éjfélig. Ott 15 percenként, itt átlagban talán még sűrűbben is ... erre vagytok ennyire oda? :-)

dpeti · http://www.ninapartmentsphuket.com 2010.08.27. 01:34:07

külföldiként sem szoktam 250 nél többet fizetni de volt már 200 is forgalomfüggő tehát 2 főnek már nem biztos, hogy megéri mert ugye a taxi háztól házig megy.

kbellfan · http://rkbc.blog.hu 2010.08.27. 08:17:11

en soha nem fizettem tobbet 250-300 bahtnal kulfoldikent Huay Kwang-tol/ig. Bar az erdekes a varosbol a repterre mindig olcsobb mint befele 160-220 kozott.

Annak sokkal nagyobb rablas a Chiang Mai repteren levo "fix tarifas taxi" ami harmad akkora tavolsagra mint Huay Kwang-Airport 150-180-at ker.

Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2010.08.27. 08:36:37

@r0dg3cc: Használtam többször is az elmúlt hetekben, nekem nincs kifogásom. Olyan hülyeséget meg honnan vesznek, hogy a kocsik nem újnak néznek ki? Ja, hát legalább 1 éve álltak a depóban. De a fotóimból szerintem kiderül, hogy nincs gond velük.

@Westfield: Ezzel vitatkoznék. A reptérről úgy érdemes eljönni taxival, hogy az épületen kívül(!) lévő kispultnál felvenni a cédulát, majd ezzel beszállni a sorban álló Taxi Meter feliratú kocsikba. Ott pedig bekapcsoltatni az órát. Minden más metódus átvágás. Pl. bent az épületben elhinni valakinek, hogy taxis és követni kifele.

Mzee3000 2010.08.27. 08:45:46

Ferihegynek mikor lesz? Elég balkáni még a közlekedés oda.

Mzee3000 2010.08.27. 08:46:52

Ferihegyen melyik században lesz ilyen? Nagyon balkáni a mostani helyzet.

murunga 2010.08.27. 09:03:59

na a taxisoknak sem kell majd nagyon parázni -
konkrétan a reptér - Makkasan menet 200 THB alatt volt órával négyünknek (2 felnőtt, 2 gyerek).
ez a táv a szuper expresszel 400/600 batyu lenne (bevezető és sztenderd ár).
...és persze arról sem megfeledkezni, hogy ha vki Makkasan állomásról lecibálja a málháját, valszeg taxiba ül és úgy jut el a célállomásig (pl. hotel).
persze való igaz, hogy taxiba a kinti cetlis pultnál kell beülni (+ 50 THB a végösszegen) vagy fent az indulási szinten, ahogy pl. a helyiek :))

Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2010.08.27. 09:11:57

@murunga: Miért lenne 400/600? Lehet menni a City Line-nal, az meg akkor csak 60 baht. Annyival nem lassab, asszem öt megállója van csak.

Az biztos amúgy, hogy a vonal közelében lévő szállodák forgalma fellendül majd. Reptéren indulási szinten fogni taxit egyre rizikósabb, mind a reptéri biztonságiak, mind a rendőrök hajtják el a kocsikat. Amint megállt egy taxi, s kicsit tovább várakozik, azonnal megjelenik mögött a villogó pickup.

A helyiek többsége nem taxizik amúgy, megy mondjuk a minivannal (25 baht bárhová a városba). :)

murunga 2010.08.27. 09:26:43

@Bangkok Charlie: 'fkorsz, én csak az expressz árakat viszonyitottam, nem a city line-ét. door-to-door komfortban nem versenyez, bár nekem az eastin makkasan a szivemcsücske amúgy is ;-]]

indulási szinten idén már taximéterrel is ajánlkoztak (!) - ennyiben mindenképpen jót tesz a gyorsvasút konkurencia.

Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2010.08.27. 09:44:07

Hát ha Eastin Hotel, akkor a Ratchaprarop állomás gyaloglásnyira van tőle. Fent a térképen meg tudod nézni.

murunga 2010.08.27. 10:29:58

@Bangkok Charlie: jaja, ablakból már láttuk nyáron a reggeli és délutáni vonatokat.

Marta26 2010.09.29. 12:17:29

Charlie nagyon köszi, hogy írtál arról, hogy a vasút elkészült :) Szeptember közepén már ki tudtuk próbálni. Hasznos volt a térkép is. A reptérről mi a központi vasútállomásra menntünk, a gyorsvasút és a metro állomás még nem igazán van összekötve. Sőt! Sokat kell gyalogolni, ha egy helyi ember nem segít nekünk akkor lekéstük volna a vonatot (na persze késésben voltunk :) )
Ha nagyon sok a csomag, vagy extrém időben érkezik az ember, persze a taxi jobb megoldás, de én híve vagyok a tömegközlekedésnek, mert az sokkal érdekesebb. A gyorsvasútból nagyon szép a kilátás, élvezetes az út.

Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2010.09.30. 08:29:14

@Marta26: Köszönöm a visszajelzést! Engem is ez fogott meg a gyorsvasútban, hogy van panoráma a városba jövet. :)

Sajnos a metróval való összekötés késik, állítólag jövőre lesz meg - mondjuk elég nagyot/hosszút is kell ott építeni.