Gyanúsan szerény becslés volt az 10.000 ember, amit előzetesen a thai Red Bull vezér jövendölt, hogy körülbelül ennyi nézőre számítanak Bangkok belvárosában, ahol Thaiföldön először tartott bemutatót valódi Forma1-es pilóta, valódi versenyautóval. A szőrszálhasogató szakértők pedig most ne kommenteljék be kérem, hogy ez csak egy showcar, nem ugyanaz, amit a versenyen használnak. A lényeg ugyanis, hogy az élmény és a hang valódi volt, annak a több mint 100.000 embernek, akik 2-3 órát vártak türelmesen a produkcióra.
A Red Bull csapat pénteken a Siriraj Hospitalt kereste fel, itt lakik már több mint egy éve a thai király. Őfelsége fogadta a Forma1-es csapatot, akik nemcsak egy makettautót hoztak ajándékba, de a kórház előterében ott állt az igazi versenyautó is. Többször szó esett már arról, hogy a thai király ritkán jelenik meg nyilvános programon, azonban a pénteki láthatóan nem csupán protokoll esemény volt, Őfelsége valóban érdeklődött a Forma1-es autó iránt. A versenyautóról eltávolították a hátsó burkolatot, a thai király széke mellett guggolva pedig Mark Webber, az ausztrál versenyző felelt a kérdésekre, mutatta meg az autó egyes részeit. Így kivette a kormányt, magyarázta a rengeteg gomb szerepét, a sebességváltás menetét, majd következett a versenyzői overáll, s mutatta, milyen tűzálló bélése van. Tényleg azért írom ezt ilyen részletesen, mert lehetett látni a thai televíziókban minden este 8 órakor sugárzott királyi híradóban. A thai tradíciók és protokoll szerint senki lehet magasabban a király fejénél – ezért zárják le konvojok idején a felüljárókat -, s ez látszik jól a hivatalos a fotón, ahogy Webber Őfelsége mellett guggol. Hozzá kell tenni, hogy már maga ez a tény is eseményszámba megy, ugyanis külföldi ritkán kerülhet ilyen közel a királyhoz.
Szombaton délután kettőre volt meghirdetve az utcai bemutató, Street of Kings néven, merthogy a Ratchadamnoen Klang Avenue valóban a thai történelem része, a bangkoki Champ Elysées-t középen a királyi pár képei díszitik. A tömeg már délelőtt 11-kor gyülekezni kezdett, mindenki szeretett volna jó helyet találni. Eredetileg a starthely és a Demokrácia emlékmű között dilemmáztam, végül az utóbbi mellett döntöttem, ugyanis a fotózás szempontjából is jobb a háttér – azt leszámítva, hogy a kijelölt fotós hely a nappal szemben volt. A kordonok mögött a tömeg folyamatosan csak gyűlt és gyűlt, jóval a rendezvény előtt látszott, nem 10.000 ember lesz itt, hanem egy nagyságrenddel több.
Az eredeti tervek szerint a Demokrácia emlékmű szigete üres lett volna, azonban a hatalmas tömeg egy órával a show kezdete előtt megrohamozta a körforgalom közepét, így mire a rendezők észbe kaptak, már késő volt. A Red Bull csapat vezetői először aggódtak, mondták, nem lesz verseny, amíg a tömeget vissza nem szorítják az eredeti kordonok mögé. Egy darabig kísérleteztek is ezzel a biztonsági szolgálatnak kirendelt katonák és a rendőrök, de aztán később feladták, beérték azzal, hogy a láncok mögé szorították az embereket, eredetileg ugyanis a járda szélén ült mindenki. Veszélyérzet nem nagyon szokott lenni amúgy sem a thaiokban. Webber is meglepődött a tömeg láttán, megilletődve nyilatkozott, hogy ekkora tömeg előtt még nem tartott utcai bemutatót, mondta, jobban is kell vigyáznia, nem engedheti szabadjára a lóerőket.
A legalább 2-3 órás várakozás után megkezdődött a program az utcai parádéval, vagyis felvonulással. Az első kamionon a thai király tisztelerére játszott New Orleans Jazzt a zenekar – ez a király kedvenc műfaja, korábban zenélt és komponált is ebben a stílusban -, a kamiont rózsaszín pólóba öltözött, thai zászlót lengető csoport követte.
A második kamionnal a thai női nézőkre gondolhattak a szervezők, itt ugyanis két thai szupersztár volt a főszereplő, Ananda Everingham és a dj Dome Pakorn Lum. Ananda legfrissebb filmjéről már beszámolt Bangkok Charlie korábban.
A harmadik kamionról pedig Mark Webber, a Forma1 világbajnok Red Bull csapat pilótája, a világbajnoki pontverseny harmadik helyezettje integetett, kapott két felettébb szemrevaló kísérőt is két thai szupersztár személyében: „Aum” Patcharapa Chaichue és „Ploy” Cherman Boonyasak. Férfi olvasóknak ajánlom a linkeket. A kamion után következett még egy csoport, őket igazából sajnáltam, mert ugyan büszkén jelentették be a hangszórókban, több mint 80 szépséget gyűjtött össze a Red Bull, ám nem biztos, hogy ők arra számítottak, legalább 6 kilométert kell gyalogolniuk tűző napon magassarkú cipőben. Nehéz így mosolyogni, belátom.
Ezt követően a Red Bull drift csapata kezdte szórakoztatni a közönséget, némi csúszkálással és gumifüsttel. A csapat vezetője Sak „Kiki” Nana volt, Thaiföld driftbajnoka, ő látható a képeken az első autóban, ahogy félkézzel integet kifele a kocsiból.
A driftelők elvonulása után érkezett meg a királyi konvojjal Chulabhorn Walailak hercegnő. Egy lényeges információ, mert nem mindenki tudja. A királyi konvoj vonulása idején Thaiföldön mindig le szokták zárni a mellékutcákat, hídakat, ezt gondolom, sokan láthatták már Bangkokban járva. A királyi konvojt azonban tilos fényképezni. Szombaton is mindenki leengedte a kamerákat, amikor megérkeztek a felvezető motorosok. A konvoj nagyobb része már elhaladt, amikor a sajtópáholyban az egyik újságírónő mégis fényképezni próbált, meg is kapta rögtön a magáét az emelvény előtt álló egyik rendőrtől, aki hangosan kiabálva utasította rendre, hogy nagyon jól tudja mi a törvény!
A bangkoki kormányzó köszöntő beszéde után a hercegnő nyomta meg a gombot és adott zöld jelzést a versenyautónak. Mark Webber kigurult az alkalmi depóból, lassított a díszpáholy előtt, integetett egyet, majd rátaposott a gázpedálra. A bangkoki tömeg addig is elég élénken diskurált arról, vajon kell-e majd a fülvédő és a villámláshoz hasonlítgatták a Forma1-es autó hangját, ám most megtudták, szó sincs itt villámlásról. Élesen sívító hörgéshez lehetne hasonlítani a hangot, s az tény, hogy az út mellett állva, néhány méterre az autótól, főleg gázadás és váltás közben, valóban fülsértően éles. Az eredeti tervek szerint mindössze két kört ment volna a versenyautó, ezt szerencsére felemelték végül négy körre. Így egy kicsit több esélye volt az órák óta a napon várakozó nézőknek, bár ez a négy kör is csak alig néhány percig tartott.
Az utolsó kör végén a díszpáholy előtt a versenyautóval driftelt egy kicsit Mark Webber, amikor megállt, rögtön rohantak a csapattagok hűteni a motort. Mark Webber az autóból kiszállva a királyi páholy irányába meghajolt egy udvarias wai kíséretében, majd a bukósisakot levéve, felállt az autó tetejére és kibontotta a szélben a thai zászlót – talán mondanom sem kell, hogy micsoda üdvrivalgás fogadta a hatalmas tömeg részéről a gesztust. A hétvégén minden kétséget kizáróan az egyik legnépszerűbb faranggá vált Thaiföldön az ausztrál versenyző.
Itt látható a teljes galéria, nagy méretben. Blogban szereplő fotók: második és utolsó kép Bangkok Post.
*
Elindult Bangkok Charlie facebook oldala. Ha valaki friss híreket, többet és jobbat szeretne, nem elég a blog, akkor erősen javasolt a like-olás. Lehet ott is kommentelni, reagálni, sőt, képeket, beszámolókat is küldeni akár.
twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.12.19. 20:18:54
Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2010.12.19. 20:31:02
Az esetlegesen kommentelni vágyók valamint a thaiföldi törvényeket nem ismerők kedvéért hozzáteszem: Thaiföldön a királyt és a királyi családot kritizálni nem csupán udvariatlanság a helyi szokásokkal szemben, de törvénybe ütköző cselekedet. Ezt mondom, csak jelzem, hogy ne kelljen moderálnom itt.
SÜN 2010.12.20. 05:46:19
Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2010.12.20. 07:49:47
Greenternet 2010.12.20. 08:33:31
Mindenesetre a red bull nal jok a markatingesek. Tudjak hogyan kell szurkolokat a csapat melle allitani.:)))
Ja es meg valami.A kis Aum-al osszegyurnek nehany lepedot:)))
Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2010.12.20. 11:29:43
Aum: Hát nem vagy egyedül, megnéztem a Facebook oldalát: "154.237 embernek tetszik" :)))
plömke 2010.12.21. 07:34:35
Greenternet 2010.12.21. 10:15:09
Greenternet 2010.12.21. 10:19:28
Valoban jo a red bull marketingje,mondjuk mas is mint a McLaren-e. McLaren sportkocsikbol kevesebbet adnak el mind a red bull uditokbol.:))))
Váraljay Gabriel 2010.12.21. 11:31:52
gyusza63 · http://www.tutifogyas.co.cc 2010.12.23. 21:30:24