Hosszú csúszás és megannyi kitűzött és törölt dátum után a héten, egészen pontosan augusztus 23-án elindult Bangkokban a reptéri gyorsvasút éles üzeme. Korábban már jártak naponta a vonatok délelőtt és délután, így a turisták helyett főleg a reptéri munkába járó eszköze volt a gyorsvasút. Mostantól azonban a turisták is számolhatnak vele, vitathatatlanul a leggyorsabb és legolcsóbb eszköz Bangkok belvárosába bejutni a Suvarnabhumi reptérről. Főleg azért, mert az éles üzemben 2011 január 1-ig kedvezményes tarifák élnek: a minden állomáson megálló City Line díja mindössze 15 THB, a Makkasan állomás és a reptér között ingázó Express pedig 100 THB, ez később januártól várhatóan 150 bahtra fog emelkedni. A vonatok reggel 6 és éjfél között járnak, a City Line kocsik 15 percenként, az Express szerelvények pedig 30 percenként. Ez tényleg elég sűrű. Az Express menetideje amúgy 15 perc a város és a reptér között. A vonatok 160 km-es sebességre képesek, ezzel az airport link – ez a hivatalos elnevezése - Thaiföld leggyorsabb vasúti vonala.
Nincsen még teljesen kész amúgy, így az Express végállomásán, a Makkasan City Terminálon nem működik még a checkin rendszer, előre láthatólag ezzel az év végére végeznek. Több összeköttetés is hiányzik még, így például a metróállomáshoz direktben vezető felüljáró, ez talán jövőre készül el. A vonat végállomása közvetlen a Phaya Thai skytrain megálló mellett van, a következő fotót néhány hónapja a próbaüzem idején készítettem. Az airport link állomásáról fotóztam, szemben a skytrain látható – figyelmesebbek pedig észrevehetik, hogy bár egy szintben van a skytrain és a reptéri gyorsvasút terasza, azonban van ott egy néhány méteres lyuk. Vagyis nem lehet közvetlenül áthúzni a gurulós bőröndöt mondjuk a skytrainhez, le kell menni az utcára, majd mozgólépcsővel fel a skytrainhez.
A napokban nem jártam arra, de fogadni mernék, hogy ez az összeköttetés sem történt meg. Ahogyan kombinált jegy sincsen, s egyelőre nem is lesz, amivel egyszerre lehetne használni a skytraint és a gyorsvasútat. Sokszor az ilyen logikus és egyszerű dolgokat az akasztja meg, hogy Bangkokban gyakorlatilag az összes közlekedési ágnak más és más cég a tulajdonosa. Egy cég a metró, másik a skytrain, harmadik a reptéri gyorsvasút. Ez utóbbi jelenleg a thai államvasúté, de már dolgoznak azon, hogy csináljanak rá egy leányvállalatot. S hogy még tisztább legyen a helyzet: az összes cég állami.
De ne legyünk elégedetlenek, jó ez a gyorsvasút, biztosan sokan fogják használni. Az illetékes miniszter amúgy elég merész volt, legalább napi 50.000 ezer utast és napi 1 millió baht bevételt emlegetett. Amúgy az tény, hogy nemcsak reptérre induló és érkező embereknek érdekes a gyorsvasút, hanem azokban a külvárosokban is, amelyeket érint a vonal, s arra eddig semmiféle gyors belvárosba jutási eszköz nem volt. Se skytrain, se metró.
A reptéri gyorsvasútat korábban Bangkok Charlie már tesztelte, itt olvasható minden hasznos tudnivaló. A teljes galéria pedig itt. Bemásolom ide a Richard Barrow által készített Google Maps térképet is, melyen lehet tanulmányozni, hogy merre vannak az állomások, s onnan miként lehet eljutni a kedvenc hotelekhez.
Ha valaki próbálta már a reptéri gyorsvasutat, kommenteljen bátran a tapasztalatairól.
UPDATE (2010.08.30): Szerencsére nem lett igazam, a fenti fotó nem aktuális. Elkészült az airport link végállomását és a skytraint összekötő szakasz, így nagyon kényelmesen át lehet sétálni.
Bangkok's Airport Rail Link Stations nagyobb térképen való megjelenítése
kbellfan · http://rkbc.blog.hu 2010.08.26. 19:37:53
neurotikk! (törölt) 2010.08.26. 20:23:49
Morci úr · http://suttyok-ket-kereken.blog.hu 2010.08.26. 22:22:20
huvosvadasz · http://huvosvadasz.blog.hu 2010.08.26. 22:26:24
Morci úr · http://suttyok-ket-kereken.blog.hu 2010.08.26. 22:26:59
Király! :)
Ezret megspórolok a télen remélem. :)
Westfield · http://www.budapestbangkokbrisbane.blog.hu 2010.08.27. 00:16:04
Magnat 2010.08.27. 01:17:44
dpeti · http://www.ninapartmentsphuket.com 2010.08.27. 01:34:07
kbellfan · http://rkbc.blog.hu 2010.08.27. 08:17:11
Annak sokkal nagyobb rablas a Chiang Mai repteren levo "fix tarifas taxi" ami harmad akkora tavolsagra mint Huay Kwang-Airport 150-180-at ker.
Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2010.08.27. 08:36:37
@Westfield: Ezzel vitatkoznék. A reptérről úgy érdemes eljönni taxival, hogy az épületen kívül(!) lévő kispultnál felvenni a cédulát, majd ezzel beszállni a sorban álló Taxi Meter feliratú kocsikba. Ott pedig bekapcsoltatni az órát. Minden más metódus átvágás. Pl. bent az épületben elhinni valakinek, hogy taxis és követni kifele.
Mzee3000 2010.08.27. 08:45:46
Mzee3000 2010.08.27. 08:46:52
murunga 2010.08.27. 09:03:59
konkrétan a reptér - Makkasan menet 200 THB alatt volt órával négyünknek (2 felnőtt, 2 gyerek).
ez a táv a szuper expresszel 400/600 batyu lenne (bevezető és sztenderd ár).
...és persze arról sem megfeledkezni, hogy ha vki Makkasan állomásról lecibálja a málháját, valszeg taxiba ül és úgy jut el a célállomásig (pl. hotel).
persze való igaz, hogy taxiba a kinti cetlis pultnál kell beülni (+ 50 THB a végösszegen) vagy fent az indulási szinten, ahogy pl. a helyiek :))
Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2010.08.27. 09:11:57
Az biztos amúgy, hogy a vonal közelében lévő szállodák forgalma fellendül majd. Reptéren indulási szinten fogni taxit egyre rizikósabb, mind a reptéri biztonságiak, mind a rendőrök hajtják el a kocsikat. Amint megállt egy taxi, s kicsit tovább várakozik, azonnal megjelenik mögött a villogó pickup.
A helyiek többsége nem taxizik amúgy, megy mondjuk a minivannal (25 baht bárhová a városba). :)
murunga 2010.08.27. 09:26:43
indulási szinten idén már taximéterrel is ajánlkoztak (!) - ennyiben mindenképpen jót tesz a gyorsvasút konkurencia.
Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2010.08.27. 09:44:07
murunga 2010.08.27. 10:29:58
Marta26 2010.09.29. 12:17:29
Ha nagyon sok a csomag, vagy extrém időben érkezik az ember, persze a taxi jobb megoldás, de én híve vagyok a tömegközlekedésnek, mert az sokkal érdekesebb. A gyorsvasútból nagyon szép a kilátás, élvezetes az út.
Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2010.09.30. 08:29:14
Sajnos a metróval való összekötés késik, állítólag jövőre lesz meg - mondjuk elég nagyot/hosszút is kell ott építeni.