Konkrét előrelépés történt az AirAsia európai repülési terveit illetően is, de ezek sajnos nem abba az irányba mutatnak, amiben a budapesti utazók reménykedtek. Így a Budapest-Bangkok direkt járat tervei megint elszálltak.
Nézzük a hivatalos közleményt:
PÁRIZS, 2025. július 5. – Az AirAsia Berhad, a Capital A Berhad teljes tulajdonában lévő leányvállalata, mérföldkőnek számító, 12,25 milliárd dollár értékű megállapodást írt alá az Airbusszal 50 db A321XLR repülőgépet megrendelve, további 20 db A321XLR repülőgépre vonatkozó átalakítási jogokkal együtt. Ezzel a megállapodással a légitársaság jelentős lépést tesz afelé, hogy a világ első fapados, keskeny törzsű hálózati légitársaságává váljon, több központtal rendelkező stratégiájára alapozva. A repülőgépek leszállítása 2028 és 2032 között kezdődik.
A megállapodást július 4-én Párizsban írta alá Tony Fernandes, a Capital A vezérigazgatója és Christian Scherer, az Airbus Commercial Aircraft vezérigazgatója, Dato' Seri Anwar Ibrahim malajziai miniszterelnök jelenlétében.
És akkor mit is jelent ez az egész?
Feladta az AirAsia korábbi terveit, mely szerint szélestörzsű gépekkel (Airbus 330) repüljön újra Európába. Helyette teljesen új stratégiát dolgoztak ki: keskenytörzsű és nagy hatótávolságú gépekkel szeretnék a világ távoli pontjait elérni. A probléma a szélestörzsű gépekkel a fapados társaság számára, hogy nem könnyű megtölteni minden járaton, így sokkal nagyobb rugalmasságot biztosít nekik az A321 XLR. Az AirAsia otthona Malajzia, azonban kiemelt bázisnak számít nekik a bangkoki Don Muang reptér is, így innen is terveznék az új hosszú távú járatokat. Az új fő célpontok közé tartozna az USA (New York, Boston, San Francisco, Los Angeles), valamint Európa (Franciaország, Spanyolország, Hollandia, Németország). Nagyon ambíciózus tervet dédelget az AirAsia: az első légitársaság akar lenni, amely keskenytörzsű gépekre épített járatokkal hálózza be a világot.
De mit is jelent ez a valóságban?
Az A321XLR maximális hatótávolsága 8700 km, akár 8 és fél órát is tud repülni. Ez természetesen nem éri el a szélestörzsű nagygépek hatótávolságát, így közbenső megállókat terveznek. Európa felé valamelyik arab országban alakítanak ki majd bázist (nincs végleges döntés), USA felé pedig Japán és Honolulu jelenti majd a megállót.
Tony Fernandes az első nyilatkozatában azt ígérte, hogy a hagyományos légitársaságok ára alatt lesznek a jegyáraik a hosszútávú járatokon, legalább 30-40%-kal. Ami egyrészt jól hangzik, viszont ennek ára lesz a kényelem, főleg ha át is kell szállni majd Európa felé.
Thaiföldi programok (Bangkok, Phuket, Krabi programok, túrák és transzferek, magyar asszisztencia, idegenvezetés) ügyében pedig természetesen továbbra is ajánlom magamat, a másik oldalamon érdemes körülnézni: www.BangkokCharlie.com
*
Érdemes a Bangkok Charlie Facebook oldalra feliratkozni, vagy a Twitter folyamot követni, mert ott szerepelnek mindig a legfrissebb hírek, röviden