Egy ideje érvényes már a jótanács: nem érdemes az indulás előtti utolsó pillanatban érkezni a Suvarnabhumi reptérre, mert a mostanában hosszúra nyúló útlevél- és a biztonsági vizsgálat akár le is késhetjük a repülőt. A fő gondot az útlevélvizsgálat jelenti, ugyanis nincs elegendő határőr a megnövekedett utasforgalomhoz, így a be- és kiléptető állomásoknak gyakran csak a 60 %-át tudják használni.
A Bangkokba érkező turisták számára nem újdonság, hogy a gépről leszállva gyakran hatalmas sorokba ütköznek útlevélkezelésnél. S ugyanez vár azokra is, akik Thaiföldről szeretnének nemzetközi járattal elrepülni. A probléma nem teljesen újkeletű, a napokban viszont a Bangkok Post hosszabb cikksorozatot szentelt az ügynek. Meglepő fejlemény, mert eddig nem nagyon foglalkoztak a témával.
A Suvarnabhumi határőr hivatal parancsnoka azzal védekezik, hogy nincs elég embere. Összesen 1312 álláshelyből mindössze 1045 van betöltve, a határőrök ha csak tehetik, kérik az áthelyezésüket innen, új jelentkezőket pedig nagyon nehéz toborozni. A tréning és a betanítás miatt pedig nem is lehet egyik napról a másikra megoldani a helyzetet. A nemzetközi reptér egyáltalán nem vonzó a határőrök számára, drága az utazás és az étkezés, a túlórákért kapott pénz pedig szerintük nem elég az extra kiadásokra. Ráadásul állandó a stressz, ha elnéznek egy terroristát és beengedik az országba, akkor pénzbírság, sőt, börtön is fenyegetheti őket.
De ha be lenne töltve minden álláshely, akkor sem biztos, hogy elegendő lenne az ember, ugyanis a határőrséget a Suvarnabhumi reptér megnyitásakor 2006-ban napi 80.000 fős utasforgalomra tervezték. Márpedig ezt a létszámot a reptér azóta alaposan kinőtte, naponta több mint 100 ezren fordulnak meg, a januári csúcsforgalomban voltak olyan napok, amikor a ki- és beutazó utasok száma elérte a 160-180 ezer főt! Suvarnabhumi 2011 majd 48 millió utast fogadott, az idei januári mérések szerint pedig Ázsiában és Közel-Keleten az öt legforgalmasabb reptér közé tartozik. A csúcsot Peking tartotta 6 millió fővel, majd Tokyo Haneda, Suvarnabhumi, Hong Kong és Dubaj a sorrend, mindegyik reptér több mint 4.5 millió utast fogadott ebben a hónapban.
A határőrség keresi a megoldásokat, felmerült hogy szeretnének több pénzt kapni – jelenleg járatonként 200 baht és utasonként 10 baht jár a hivatalnak. Gyors intézkedésként átvezényelnek 70 rendőrnőt a tömegoszlató alakulattól, bár nekik is kell a tréning először.

Még egy újdonság segítheti a munkát, április 11-től 16 automata kaput szerelnek fel a reptéren, amit a thai útlevéllel rendelkezők használhatnak. A fényképen látható szerkezet először beszkenneli az útlevelet, majd az üvegajtón belépve ujjlenyomat ellenőrzés következik. Ha minden rendben, lehet továbbmenni. A kapu gyorsítja a folyamatot, itt ugyanis több kapura elegendő egyetlen határőr, akinek csak a problémás eseteknél kell segítenie. Hasonló kapukat egyébként látni már Ázsiában, többek között Hong Kong és Shenzhen közötti határátkelőn, ahol naponta európai észnek felfoghatatlan méretű tömeg mozog, átlagosan 250.000 ember egy nap. Az automata kapuktól a tumultus nem fog azonnal megszűnni a bangkoki reptéren, ez inkább csak a thai utasok átengedését gyorsítja, a napi forgalomnak mindössze 20%-át teszi ki a thai útlevelek ellenőrzése.
Bangkok Charlie tanácsa a Suvarnabhumi reptérre, hogy akinek indul a gépe, ne hagyja az utolsó pillanatra a kiérkezést, mert nem az a lényeg, hogy checkin kapuk zárása előtt ott legyen az ember. Másrészt pedig ha be is checkolt, akkor sokan szoktak elindulni kalandozni a reptéren, mondván ne a drága tranzitban töltsék az időt. Érdemes ezzel vigyázni, mert csúcsidőben a tranzitba való bejutás, útlevélvizsgálattal és biztonsági ellenőrzéssel együtt akár egy óra is lehet, ráadásul ha valamelyik távoli kaputól indul a gépünk, akkor odáig is lehet még mozgójárdákon akár 20 percet is gyalogolni.

A Thaiföldre érkezőknek pedig az a tanács, hogy töltsék ki még a repülőn az Arrival Card minden mezőjét! Elég bosszantó azt látni, amikor az ember hosszú sorban állás után azt látja, hogy a turisták a határőr orra előtt próbálnak a papírra körmölni. Többször sikerült ilyet megtapasztalni, sokan nem írják be a szállást, mondván, hogy nem tudják biztosan melyik hotelbe mennek, enélkül pedig nem fogják elfogadni a papírt. Ha nincs biztos foglalásunk, akkor is van egyszerű megoldás: indulás előtt még a netről ki kell nézni egy megcélzott szállodát és felírni a nevét, címét, irányítószámmal együtt. Értékes perceket és bosszúságot lehet megspórolni ezzel.
fogash 2012.03.14. 13:15:54
LiberAll 2012.03.16. 10:37:46
Tudom, hogy nem ide tartozik, de megkérdezném.
Engem az érdekelne, hogy még mindig vízben áll a WD, merevlemez gyára, mert kissé vicces, hogy még mindig a Thai áradást okolják a vinyó árakkal
Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2012.03.16. 11:17:28
WArPeR 2012.05.08. 04:05:48
Nekem az lenne a kérdésem, hogy ha Júniusban látogatok Bangkokba, akkor van e bármi papírozási teendőm? A legjobb tudomásom szerint vízumra már nincs szükségünk, így gyakorlatilag nekivághatok egy szál magyar útlevéllel, igaz? Bármi jó tanács a mostani (május-június) időszakra a reptéren? ;)
Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2012.05.08. 04:18:02
hóha 2013.02.25. 16:30:21
Mily' meglepő, nekem is infó kéne. :-)
Nem nemzetközi repülőhöz (Koh Samuira) is ajánlott jó korán kiérni?
Reggel 6-kor indul a gép,mit ajánlasz,mivel jussunk ki a reptérre? Taxi? Vagy van éjszakai közlekedés?
Köszi a segítséget!
Bangkok Charlie · http://thai.blog.hu 2013.02.25. 16:44:58
hóha 2013.03.08. 06:42:39
Milinka 2014.02.11. 19:22:26
Én március 5. mennék Koh Samuira,Moszkva ill Bangkoki átszállással.Kérdésem az lenne,h Bangkokban 2óra 10p elég lesz e nekem az átszállásra a Koh Samui gépre?Azt olvastam,h elég nagy a Bangkoki reptér és kicsit rutintalan is vagyok az egyedül utazásban,így kicsit félve indulok neki ennek az útnak.Mire számíthatok,mi a folyamat az átszállásoknál?Csak h mindenre felkészüljek.Előre is köszönöm!
atwmember 2014.02.20. 14:56:10