Új korszak kezdődött a bangkoki légiközlekedésben: október 1-től a régi bangkoki repülőtér, a Don Muang az AirAsia bázisa. A 2006-ban átadott új reptér, a Suvarnabhumi kapacitását évi 45 millió utasra tervezték, ezzel szemben tavaly 48 millió utas fordult meg itt, idén pedig elérte volna az 52 milliót a létszám. A túlterhelést az utasok sokszor megérkezték, volt, hogy órákig kígyóztak a sorok a határőr fülkék előtt, többet kellett várni a poggyászra, ráadásul idén nyáron fel kellett újítani az egyik kifutót is, ez is további késésekhez vezetett. Ezért is határozta el idén tavasszal a thai kormány, hogy egyrészt felgyorsítják a Suvarnabhumi bővítését – ami talán 2016-17-re elkészül -, másrészt pedig a fapados és a charter társaságokat átköltöztetik Don Muangra. Kapacitás itt volt bőven, a régi reptér évi 36.5 milliós utasforgalommal is képes megbirkózni, ezzel szemben mindössze 3.4 millió utast tudtak megszámolni tavaly, javarészt két belföldi cég, a Nok Air és az Orient Thai Airlines jóvoltából. Igaz a tavalyi ősz és tél kiesett a nagy bangkoki árvíz miatt, ami elöntötte Don Muangot, a reptéri vezetés szerint ilyen többé nem fordulhat elő, mert magasították és megerősítették körben a gátat.
A kormányzati szándék egy dolog, az üzlet pedig egy másik, nem lehet csak úgy simán átpakolni a légitársaságokat Suvarnabhumiról, ahol azért a cégek és az utasok jelentős része élvezi azt, hogy nem fapados terminálra érkeznek, ráadásul az európai és tengerentúli járatokra is jobb a csatlakozás. A következő táblázaton szerepelnek azok a cégek, akiket a reptéri vezetés szeretne átköltöztetni Don Muangra.
Eddig egy biztos név van, az AirAsia, ők lesznek a próbarepülők. Néhány hete a koreai T’Way panaszkodott, hogy az infrastruktúra nem elég nekik a Don Muangon, viszont Suvarnabhumin sem tudnak járatot bővíteni, mert nem kapnak már slotokat. Elég jelentős kedvezményekkel próbálják a thaiok átédesgetni Don Muangra a légitársaságokat, az idei évre 95%-os kedvezményt ígérnek a leszállási és a parkolási díjakből és 2013-15 között is legalább 10-30 %-os kedvezményük maradna. Nem kétséges, hogy előbb utóbb más társaságok is követik az első fecske AirAsiát, akik egyébként kiemelték, napi 1 millió bahtot tudnak azzal megspórolni, hogy sokkal kevesebbet kell majd gurulniuk a futópályáktól a megálló helyekig.
Elég jelentős mozzanat a piros ázsiai fapados költözése, ugyanis évi 9-10 millió utasforgalommal lehet náluk számolni. Bár a honlapján a cég érthetően Don Muang előnyeit emeli ki, azért az utasok körében messze nem egyöntetű az öröm. Don Muangról nincs kényelmes gyorsvasút a városba, de taxival is több dugóval lehet számolni, mint Suvarnabhumi esetében. Sokan érkeznek Bangkokba egy európai járattal, itt pedig belföldi járattal mennek tovább a tengerpartra, eddig elég volt viszonylag rövid csatlakozási idővel számolni, erre most rá kell tenni legalább plusz 2 órát. Suvarnabhumi és Don Muang között ugyan indított a reptér ingyenes buszjáratot, de csak reggel 5 és este 10 között járnak, mindössze óránként! A shuttle busz mellett gyakorlatilag két megoldás van még: az egyszerűbb menni taxival, a másik kicsit összetettebb, airport link és valami kiegészítő közlekedési eszköz. Az airport link – reptéri gyorsvasút – bevisz a Phaya Thai skytrain megállóig, innen ki lehet menni a Mo Chit végállomásig a skytrainnel, ahonnan nincs messze taxival a Don Muang. Kalandvágyóbbak a Phaya Thaitól elmehetnek a Hua Lampong állomásig, ahonnan helyi vonatokkal ki lehet menni Don Muangig. Bangkok Charlie ez utóbbit annyira nem ajánlja, hátizsákosoknak azért kalandos lehet. A skytrain hátránya pedig, hogy nagy bőröndökkel nem igazán lehet utazni, csúcsidőben végképp nem.
Don Muangról a városba való bejutásban segíthet az AirAsia alábbi kis táblázata, érdemes az időket és az árakat szemrevenni, bár Bangkok Charlie szerint a taxiköltségek néhány esetben kissé idealizáltak, nem kell meglepődni, ha a taxióra többet mutat majd.
Érdemes a Bangkok Charlie Facebook oldalra feliratkozni, vagy a Twitter folyamot követni, mert ott szerepelnek mindig a legfrissebb hírek, röviden
Aviator 2012.10.01. 22:28:05
Aviator 2012.10.05. 09:01:23
Ismerősöm ma du indult onnan, indulási szinten teljes káosz volt, másfél óra volt a document check / security előre nyomtatott beszállóval, gép félórás késéssel indult mire mindenkit le tudtak vadászni.
Levi104 2012.10.05. 18:05:53
Mi okt.11én érkezünk Suvarnabhumira (14.20) és onnan át kell menjünk Don Muangra (19.00), talán elég lesz az az idő :)
Zensual · http://thaikep.blog.hu 2012.10.08. 13:13:18
Jó az írás, Charlie! Suvarnabhumiból Hua Lampongba viszont szerintem jobb a Makkasan-MRT vonalon menni. Egyrészt így az expressz járat is igénybe vehető, másrészt meg a metró gyakorlatilag bevisz a vonatállomásra, tehát onnantól már nem kell a forgalomban sasszézni. (De azt a rövid tranzitot az airport link és a metró között igazán megoldhatnák már, elég ciki, ahogy most van.)